Katowice kontynuują rozwój infrastruktury rowerowej. Jeszcze w lutym ruszy budowa nowej drogi dla jednośladów w Szopienicach, która połączy ul. Brynicy z ul. Sosnowiecką. Rozpoczął się także przetarg, którego celem jest zaprojektowanie odcinka od Ronda Kani do ul. Chorzowskiej. Ponadto w planach na najbliższe tygodnie jest uruchomienie postępowań przetargowych na projekty kolejnych trzech dróg.
Katowice ogłosiły przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla drogi rowerowej w Dębie w ciągu ul. Johna Baildona od ronda Kani do ul. Chorzowskiej. Nowy 400 metrowy odcinek połączy istniejącą infrastrukturę w ciągu ul. Chorzowskiej prowadzącą od centrum Katowic w kierunku Parku Śląskiego z infrastrukturą biegnącą wzdłuż ul. Bożogrobców. Otwarcie ofert zaplanowano na 21.02.br.
W ostatnich dniach rozpoczęły się prace przygotowawcze związane z budową infrastruktury rowerowej, która zostanie poprowadzona w Szopienicach wzdłuż ul. Morawa, od ul. Brynicy do ul. Sosnowieckiej, do wysokości zjazdu na teren stanicy żeglarskiej. To inwestycja o wartości 3,7 mln zł, którą będzie realizować firma ZRD I TZ „ROMUS" z Katowic. W ramach prac powstanie prawie kilometrowy odcinek infrastruktury pieszej i rowerowej, który połączy istniejące w pobliżu trasy. Dodatkowo zamontowane zostanie nowe LED-owe oświetlenie w rejonie przejść dla pieszych i przejazdów rowerowych. Roboty budowlane i odbiory zakończą się do końca tego roku.
W poprzednim roku w tej dzielnicy miasto wybudowało ponad 2 km infrastruktury rowerowej – wzdłuż ul. Hallera, w ciągu ul. Korczaka oraz wzdłuż ul. Kutza, przy której z Funduszu Sektora Mieszkań dla Rozwoju wybudowane zostało osiedle mieszkaniowe.
- Tylko w ubiegłym roku wybudowaliśmy ponad 12 km infrastruktury rowerowej o łącznej wartości przeszło 29 mln zł, w tym pierwszą w naszym mieście velostradę – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic – Te nowe drogi rowerowe, ale też infrastruktura towarzysząca, taka jak stojaki rowerowe czy samoobsługowe stacje napraw, poprawiają komfort i bezpieczeństwo poruszania się po mieście rowerem. To też zachęta dla mieszkańców do częstszego korzystania z tego najbardziej ekologicznego środka transportu – dodaje prezydent.
Już wkrótce zostaną ogłoszone przetargi na realizację projektów trzech nowych połączeń rowerowych, które ułatwią przemieszczanie się po mieście i zwiększą komfort użytkowników dwóch kółek. Pierwszy z nich to nowa trasa wzdłuż ulic Pukowca i Żeliwnej. Droga o długości około 1 km połączy istniejącą sieć dróg rowerowych północno-wschodnich dzielnic miasta z popularnym Ośrodkiem Rekreacyjno-Wypoczynkowym Bugla.
Kolejny projekt obejmuje rozbudowę infrastruktury rowerowej w dzielnicach Piotrowice-Ochojec oraz Ligota-Panewniki. Odcinek o długości ok. 1,8 km prowadzić będzie wzdłuż ulic Armii Krajowej i Piotrowickiej od skrzyżowania ulic Armii Krajowej i Jankego do skrzyżowania Piotrowicka – Słupska – Poleska.
Ostatnim z planowanych projektów jest budowa połączenia pieszego i rowerowego w rejonie ul. Szadoka, dla połączenia z trasami rowerowymi nr 2 i 122 przebiegającymi w tym rejonie oraz z przystankiem kolejowym, który zostanie zrealizowany przy tej ulicy w ramach przebudowy linii kolejowej E65.
- Inwestycja obejmie m.in. budowę drogi dla pieszych i rowerów, modernizację ul. Szadoka oraz wprowadzenie strefy „Tempo 30", zwiększającej bezpieczeństwo rowerzystów i pieszych. Dodatkowo zaplanowano budowę placu do zawracania na końcu ul. Szadoka, oraz przebudowę chodników – tłumaczy Agnieszka Dutkiewicz, dyrektor ds. budowy infrastruktury technicznej w spółce Katowickie Inwestycje S.A. Szacunkowa długość całej projektowanej infrastruktury w tej lokalizacji wyniesie 970 m.
Redakcja, UM Katowice, Fot. UM, KAW, YouTube GZM