Podróżni mogą już ponownie korzystać z peronu nr 1 na stacji Katowice – ogólnopolskim węźle kolejowym, który niedawno przeszedł prace modernizacyjne. Choć remont jeszcze trwa, dostępna część peronu już obsługuje pociągi regionalne i dalekobieżne.
Peron nr 1 obsługuje teraz pociągi regionalne z Krakowa i Oświęcimia oraz dalekobieżne przyjeżdżające od strony Sosnowca. Nowa nawierzchnia wyposażona została w wypukłą fakturę – to ułatwienie dla osób słabowidzących i niewidomych. Zachowano działanie schodów ruchomych oraz platform przyschodowych dla osób o ograniczonej mobilności.
Peron został wydłużony do około 300 metrów, głównie w stronę ul. św. Jana, co pozwala na jednoczesne zatrzymanie się dwóch składów pasażerskich. To zwiększa przepustowość katowickiego dworca kolejowego i sprawia, że obsługa pociągów staje się bardziej efektywna.
Pomimo otwarcia peronu, niektóre elementy wciąż są instalowane. Jak wyjaśnia PKP PLK, w najbliższych miesiącach zostaną zamontowane ławki, poręcze do odpoczynku na stojąco, a także dwie nowe windy – w tym większa, umożliwiająca przewóz rowerów. Planowane uruchomienie wind przewidziano na listopad 2025 roku.
Wraz z otwarciem peronu nr 1 zamknięty został peron
Wielu pasażerów zauważa korzyści płynące z przebudowy, ale zwraca też uwagę na niedogodności. Na nowej, wydłużonej części peronu brakuje jeszcze zadaszeń, co może być kłopotliwe podczas upałów czy deszczu. Obecnie zadania związane z peronem nr 2 skupiają się na zapewnieniu ciągłości ruchu i dalszych poprawach.
Modernizacja peronu nr 1 to krok
Redakcja, Fot. YouTube Krzysztof73926