Dzisiaj w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach podpisano umowy na dofinansowanie kluczowych inwestycji tramwajowych w mieście: budowy linii tramwajowej „na południe” oraz węzła przesiadkowego Kostuchna.
Środki w wysokości ponad 287,7 mln zł pochodzą z programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) 2021–2027, w ramach działania FENX.03.01 „Transport miejski” i są przyznane na realizację infrastruktury transportowej w Katowicach. Miasto oraz spółka Tramwaje Śląskie S.A. będą współodpowiedzialne za wdrożenie tych projektów.
Koszt realizacji obu zadań, według szacunków, sięgnie około 486 mln zł, co oznacza, że dotacja unijna pokryje znaczącą część wydatków. Prezydent Katowic podkreśla, że projekt ten stanowi „kluczowy element transportowej strategii miasta”, a w jego zakres wchodzi nie tylko budowa trasy tramwajowej, ale także infrastruktury towarzyszącej takich jak pętla autobusowa, stacje ładowania autobusów elektrycznych, parking Park & Ride (ponad 120 miejsc) oraz dwa zadaszone parkingi Bike & Ride dla około 90 rowerów.
Nowa linia tramwajowa będzie rozpoczynać się od Centrum Przesiadkowego Brynów i prowadzić do węzła w Kostuchnie, w rejonie ulic Radockiego, Bażantów i Gołębiej. W ramach inwestycji przewidziano budowę sześciu przystanków tramwajowych, z czego trzy będą umożliwiały bezpośrednią przesiadkę autobus – tramwaj („drzwi–drzwi”). Zapowiedziano, że w godzinach szczytu czas przejazdu z Kostuchny do Rynku wyniesie około 20–24 minuty, co uczyni tramwaj realną alternatywą dla samochodów w południowych rejonach miasta.
Umowy podpisane 6 października wpisują się w szerszy projekt tramwajowych inwestycji w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. Projekty obejmują nie tylko nowe trasy, ale również modernizacje istniejących torowisk i zakup 30 nowych, niskopodłogowych tramwajów. Dzięki temu Katowice mają realną szansę na transformację systemu transportu publicznego, zwiększenie dostępności komunikacyjnej południowych dzielnic oraz zmniejszenie ruchu samochodowego w mieście.
Redakcja, Fot. YouTube ProwoKATOr