Katowice planują dalszy rozwój sieci rowerowej. Miasto ogłosiło przetarg na budowę nowego odcinka wzdłuż ul. Francuskiej – od skrzyżowania z ul. Lotnisko do ul. Damrota. Oferty od wykonawców będą przyjmowane do 20 sierpnia 2025 r., a prace mają potrwać 13 miesięcy od podpisania umowy.
– Katowicka sieć infrastruktury rowerowej stale się powiększa i jej długość przekracza już 200 km. Konsekwentnie łączymy istniejące odcinki, tworząc coraz bardziej spójną i funkcjonalną infrastrukturę. Dzięki temu mieszkanki i mieszkańcy mogą przemieszczać się po mieście rowerem szybciej, wygodniej i przede wszystkim bezpieczniej – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
– Tylko w ubiegłym roku, w Katowicach zrealizowane zostały inwestycje w infrastrukturę rowerową o łącznej wartości ponad 29 mln zł, co pozwoliło zwiększyć jej długość o 12 km – dodaje Krupa.
Planowana droga rowerowa będzie miała ok. 1 km długości. Połączy Muchowiec z ul. Ceglaną i Damrota, tworząc spójne połączenie z istniejącą infrastrukturą w kierunku ul. Meteorologów i Osiedle Paderewskiego. Na prawie całej trasie będzie odseparowana od ruchu pieszego, z wyjątkiem 200-metrowego odcinka w pobliżu autostrady A4, gdzie powstanie wspólna droga pieszo-rowerowa.
– Inwestycja obejmuje budowę m.in. drogi dla rowerów, drogi dla pieszych i rowerów, chodnika, oświetlenia ulicznego, kanału technologicznego oraz niezbędną przebudowę infrastruktury, w tym zatoki autobusowej – wyjaśnia Agnieszka Dutkiewicz, dyrektor ds. budowy infrastruktury technicznej w Katowickich Inwestycjach.
Przed skrzyżowaniem z łącznikiem autostrady A4 powstanie odnoga w kierunku budynków przy ul. Francuskiej 70 i 70a. W ramach zadania odnowione zostaną także chodniki i elementy infrastruktury technicznej.
Rozbudowa sieci rowerowej to nie jedyny front działań miasta. MZUiM prowadzi prace utrzymaniowe, w tym malowanie oznakowania w różnych dzielnicach oraz przygotowanie piątego w Katowicach licznika rowerowego przy ul. Kościuszki.
W ostatnich latach miasto zrealizowało m.in. drogę rowerową wzdłuż ul. Granicznej oraz pierwszą w Katowicach velostradę o długości 4,4 km. Obecnie w Szopienicach trwa budowa połączenia wzdłuż ul. Morawa (wartość ok. 3,7 mln zł, finał – koniec 2025 r.) oraz pieszo-rowerowego odcinka między ul. Brynowską a Parkową (492 tys. zł, zakończenie – sierpień 2025 r.).
Dzięki takim projektom Katowice kontynuują strategię tworzenia przyjaznej i bezpiecznej infrastruktury dla rowerzystów, wspierając alternatywne formy transportu w mieście.
Redakcja, UM Katowice, Fot. UM/KAW, YouTube Oleksij Kaczmarczyk