W Górnośląskim Okręgu Przemysłowym eksploatacja nowoczesnych jak na owe czasy tramwajów 105N rozpoczęła się 3 stycznia 1975 roku. Od tego czasu z zakładów Konstal w Chorzowie wyjechało na śląskie tory łącznie 262 tych wagonów, w tym pierwsze dziesięć wyprodukowanych egzemplarzy.
Tramwaj Konstal 105N to jeden z najbardziej rozpoznawalnych modeli tramwajów w Polsce, który na stałe wpisał się w krajobraz polskich miast. Produkowany w latach 1973–1979 przez chorzowskie zakłady Konstal, był pierwszym tramwajem
"Stopiatka" była przystosowana do obsługi dwóch kierunków jazdy dzięki zastosowaniu kabin sterowniczych na obu końcach pojazdu. Jego nowoczesność na tamte czasy przejawiała się również w zastosowaniu wytrzymałych, spawanych konstrukcji oraz charakterystycznych dużych okien, które zapewniały dobrą widoczność dla pasażerów.
Z okazji półwiecza modelu 105N na śląskich torach Tramwaje Śląskie uruchomiły specjalną linię nr 50, która w dniach 4-5 stycznia 2025 roku na trasie Zawodzie Zajezdnia - Wełnowiec Plac Alfreda była obsługiwana właśnie przez oryginalne wagony w serii 105N:
● Konstal 105N nr 338 z 1975 roku
● Konstal 105N1 nr 546 z 1978 roku
● Konstal 105Na nr 321 z 1974 roku
● Konstal 105Na nr 354+355 z 1975 roku
Te specjalne urodzinowe przejazdy były dla wszystkich podróżnych bezpłatne, a kursy odbywały się co 30 minut.
Produkowana w śląskim zakładzie "Stopiątka" w okresie PRL zdominowała tory tramwajowe w Polsce i stała się wręcz ikona polskiego transportu zbiorowego. W ciągu dekad tramwaje 105N obsługiwały linie w największych polskich miastach - poza miastami GOP były to Warszawa, Kraków, Wrocław, Bydgoszcz, Gdańsk, Gorzów Wielkopolski, Łódź, Poznań i Szczecin....
Mimo że obecnie model 105N jest sukcesywnie zastępowany przez nowocześniejsze pojazdy, wiele egzemplarzy nadal można spotkać na polskich torowiskach, szczególnie w zmodernizowanych wersjach. Dla wielu osób tramwaje te są nie tylko środkiem transportu, ale także elementem nostalgii, przypominającym czasy PRL-u i dynamicznego rozwoju miejskiej infrastruktury komunikacyjnej.
Redakcja, Fot. YouTube Szacowna Komisja