Katowice otrzymały ponad 5 mln zł unijnego dofinansowania na budowę węzła przesiadkowego przy ul. św. Jana. Umowa w tej sprawie została podpisana w pierwszej połowie sierpnia pomiędzy miastem a Centrum Unijnych Projektów Transportowych z siedzibą w Warszawie.
Inwestycja jest częścią projektu „Mobilna Metropolia – Katowicki System Zintegrowanych Węzłów Przesiadkowych – Węzeł Św. Jana". Nowy obiekt powstanie pod przebudowywanymi przez PKP PLK wiaduktami kolejowymi.
– W ubiegłym roku w Katowicach rozpoczęła się realizacja projektu modernizacji linii kolejowej E 65 na odcinku Będzin–Katowice Piotrowice. Ta inwestycja realizowana przez PKP PLK S.A. pozwoli m.in. na oddzielenie ruchu lokalnego od ogólnopolskiego. Dzięki niej dla mieszkanek i mieszkańców naszego miasta zwiększy się dostęp do kolei, będzie mogło kursować też więcej pociągów oraz wybudowanych zostanie 5 nowych przystanków kolejowych – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
– Przy okazji tej dużej kolejowej inwestycji miasto, współpracując z PKP PLK, zamierza wybudować nowy węzeł przesiadkowy. Będzie się on znajdował pod wiaduktem w ciągu ul. św. Jana i będzie pozwalał na szybką przesiadkę z pociągu na rower, tramwaj lub autobus – dodaje Krupa.
Nowy węzeł ma obsługiwać zarówno tramwaje, jak i autobusy. Projekt przewiduje powstanie dwóch zintegrowanych peronów tramwajowo-autobusowych – po obu stronach torowiska – oraz 12 stanowisk dla rowerów. Pasażerowie skorzystają także z funkcji „Bike & Ride”, a nowa droga rowerowa połączy ul. Wojewódzką z Dworcową w Śródmieściu Katowic.
Dzięki projektowanemu przez PKP PLK tunelowi z wyjściem na teren węzła, podróżni zyskają bezpośrednie dojście do peronów kolejowych dworca kolejowego Katowice. Nowe wiadukty będą pełnić rolę zadaszenia całego obiektu, a dodatkowo zaplanowano energooszczędne oświetlenie LED, monitoring oraz elementy małej architektury – ławki i kosze. Węzeł zostanie dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
– W ramach zadania planowana jest również korekta układu drogowego wraz z dostosowaniem do nowych funkcji komunikacyjnych oraz rozbudowa sygnalizacji świetlnej. Po przebudowie autobusy i tramwaje będą zatrzymywać się na wydzielonych dla nich pasach ruchu przy peronach, które zostaną zlokalizowane pod wiaduktami kolejowymi. Dla pozostałych pojazdów pozostanie po jednym pasie ruchu w każdym kierunku – wyjaśnia Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu w Urzędzie Miasta Katowice.
Koszt budowy węzła oszacowano na blisko
Nowy węzeł przesiadkowy przy św. Jana to element szerszej strategii Katowic, która zakłada tworzenie spójnego, nowoczesnego i ekologicznego systemu transportu miejskiego, odpowiadającego na potrzeby mieszkańców i wpisującego się w cele zrównoważonego rozwoju.
Redakcja, UM Katowice, Fot. R. Szyszka, S. Rybok, YouTube Mateusz Niczypor