W ciągu ostatnich dziesięciu lat liczba wypadków na katowickich drogach zmniejszyła się o ponad 50%. W strefie Tempo 30 odnotowano w ubiegłym roku tylko 6 wypadków drogowych, co oznacza aż ponad 70% spadek w stosunku do roku 2014 - ostatniego przed wprowadzeniem strefy.
I to wszystko biorąc pod uwagę, że w okresie ostatnich dziesięciu lat liczba samochodów zarejestrowanych w Katowicach wzrosła o 42%, (na koniec 2022 roku było ich 328 197).
W odnotowanych w 2022 roku 148 wypadkach drogowych, rannych zostało 165 osób – w obu przypadkach to najniższe wyniki od kiedy prowadzone są regularne analizy wypadkowości w Katowicach. Statystycznie, w 2022 r. najczęściej do wypadków dochodziło w środy (22% ogółu wypadków). Patrząc na przedziały godzinowe, najczęściej do wypadków dochodziło w godzinach południowych, tj. 11.00-17.00 (ponad 42%). Najmniej wypadków zdarzało się w niedzielę (4% ogółu wypadków). Patrząc na miesiące z najmniejszą wypadkowością to w styczniu 2022 r. było ich 6, w lutym 7, a kwietniu, sierpniu i grudniu po 8.
Kluczowym elementem, mającym wpływ na poprawę bezpieczeństwa w centrum Katowic jest strefa Tempo 30, czyli strefa uspokojonego ruchu, która decyzją prezydenta Marcina Krupy zaczęła obowiązywać w Katowicach w 2015 roku. W strefie Tempo 30 odnotowano w 2022 roku 6 wypadków drogowych, co oznacza ponad 70% spadek w stosunku do roku 2014, a więc ostatniego przed wprowadzeniem strefy. Liczba wypadków z udziałem pieszych i rowerzystów w strefie zmniejszyła się z 19 do 4, a liczba rannych w tych wypadkach z 20 do 3.
- Zdaję sobie sprawę, że w kwestii bezpieczeństwa mieszkańców zawsze będzie istniała możliwość poprawy jego poziomu. Nasze dotychczasowe działania przynoszą rezultaty, co znajduje odzwierciedlenie w statystykach. W Katowicach pomimo stale rosnącej liczbie zarejestrowanych pojazdów odnotowujemy coraz mniej wypadków drogowych. Jest to szczególnie widoczne porównując statystyki na przestrzeni ostatnich 5 i 10 lat. Bardzo dobre efekty przynosi wprowadzenie strefy Tempo 30, w której, od momentu jej wdrożenia, liczba wypadków zmniejszyła się o blisko 71% – mówi Marcin Krupa, prezydent Katowic.
- Katowice są miastem, gdzie każdego dnia kilkadziesiąt tysięcy pojazdów przejeżdża trasami tranzytowymi lub należą do osób tutaj pracujących. Biorąc pod uwagę liczbę pojazdów w mieście, warto podkreślić 51% spadek liczby wypadków w tym samym okresie. Oczywiście, dla zwiększenia ilości podróży środkami transportu publicznego i w efekcie ograniczenia ruchu indywidualnego, wybudowaliśmy centra przesiadkowe, budujemy nowe linie tramwajowe, wdrażamy ITS, czy też regularnie wymieniamy tabor autobusowy i tramwajowy. Jesteśmy w trakcie zmiany polityki parkingowej – mówi Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.
Na bezpieczeństwo mają wpływ także inwestycje takie jak przebudowa skrzyżowania Armii Krajowej i Kościuszki, czy węzła w Giszowcu, których głównym celem było oddzielenie ruchu tranzytowego od lokalnego. Działania miasta przynoszą efekty, bo ilość wypadków ogółem w ostatnim roku jest zdecydowanie mniejsza, natomiast jednostkowe sytuacje w 2022 roku wpłynęły na odnotowanie 9 wypadków śmiertelnych, których 2021 było 6, w 2020 r. było ich 7, a w 2019 - 12.
Zaznaczyć jednak trzeba, ze dane o wypadkach w 2020 i 2021 roku nie są w pełni miarodajne dla analizy porównawczej bezpieczeństwa ruchu drogowego ze względu na ograniczenia związane z pandemią COVID-19, skutkujące istotnymi zmianami zachowań uczestników ruchu drogowego, m.in. zmniejszeniem potoków ruchu.
Redakcja, UM Katowice, Fot. UM, Grupa NDI