W związku ze stanem jakości powietrza w Polsce, Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu w największych miastach gdzie odnotywane sa najgorsze odczyty skażenia powietrza - m.in. Katowice. Jak poinformował rzecznik resortu, Hubert Różyk, ustawa dotycząca tego zobowiązania ma pojawić się jeszcze w tym
W związku ze stanem jakości powietrza w Polsce, Ministerstwo Klimatu i Środowiska planuje wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu w największych miastach gdzie odnotywane sa najgorsze odczyty skażenia powietrza - m.in. Katowice. Jak poinformował rzecznik resortu, Hubert Różyk, ustawa dotycząca tego zobowiązania ma pojawić się jeszcze w tym roku. Od 1 lipca 2024 roku Warszawa już wprowadziła swoją strefę czystego transportu.
Podczas konferencji prasowej rzecznik podkreślił, że w Polsce każdego roku aż 50 tysięcy osób umiera przedwcześnie z powodu zanieczyszczonego powietrza, a jednym z głównych źródeł tego problemu jest transport samochodowy. Dlatego nowa ustawa ma objąć miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców, które notują przekroczenia norm jakości powietrza, w tym przede wszystkim stężenia dwutlenku azotu (NO2). Na liście są już cztery polskie miasta: Warszawa, Kraków, Katowice i Wrocław.
Zgodnie z nowelizacją ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych, każde miasto z przekroczonymi normami będzie zobowiązane do stworzenia strefy czystego transportu, co ma przyczynić się do poprawy jakości powietrza. Projekt jest również związany z realizacją tzw. kamieni milowych wynikających z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
„Mówimy o Warszawie, Krakowie, Katowicach i Wrocławiu - te miasta powinny wprowadzić polityki, które mają sprawić, że jakość powietrza będzie się poprawiała. Dzisiaj mówimy o 4 miastach, jeśli pojawią się kolejne, to one też będą zobowiązane do wprowadzenia strefy” – powiedział Różyk. Zgodnie z projektem, miasta będą musiały stopniowo przestawiać się na flotę autobusów zeroemisyjnych, co ma wpłynąć na zmniejszenie emisji spalin. Dotyczy do m.in. miast Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.
Ministerstwo Klimatu zapewnia, że nowe przepisy będą wspierały samorządy w wprowadzaniu stref oraz dostarczały odpowiednie narzędzia prawne, które mają ułatwić ich realizację. W planach jest także rozszerzenie obowiązku tworzenia stref na kolejne miasta, jeśli w przyszłości zostaną tam odnotowane przekroczenia norm zanieczyszczeń.
Od 1 lipca 2024 roku Warszawa już wprowadziła swoją strefę czystego transportu.
RED, Fot. YouTube SILESIA FLESZ TVS